მთავარიბიზნესიეკონომიკათეგეტა ბიზნესისთვის
ტურიზმიფინანსებიჯანდაცვასპორტი
ტექნოლოგიებიმსოფლიოპოლიტიკაფინანსური განათლება
სტარტაპებიWEEKENDბიზნეს მრჩეველისაზოგადოება
კიბერუსაფრთხოებამოსაზრებაპერსონალური ფინანსებიპოდკასტები
ედიტორიალიბიზნეს ინთელიჯენსიყველა ვიდეოყველა სიახლე
flag
AMD 7112.4
0.0185
flag
AZN 1.6005
0.0039
flag
CNY 38.329
0.0113
flag
EUR 3.174
0.013
flag
GBP 3.6265
0.0033
flag
KZT 50.95
0.0044
flag
TRY 0.0648
0.0001
flag
USD 2.7212
0.006

მსჯავრდებულის მიერ დაზარალებულის კომპენსაციის წესში განხორციელებული ცვლილებები

news image

2025 წელს საქართველოს პარლამენტმა მიიღო საკანონმდებლო ცვლილებების პაკეტი, რომლის ნაწილიც ძალაში შევიდა 5 სექტემბერს. შედეგად, ცვლილებები შევიდა როგორც საქართველოს სისხლის სამართლის კოდექსში, ისე - სისხლის სამართლის საპროცესო კოდექსსა და სხვა საკანონმდებლო აქტებში. იურიდიული ფირმა ბი ვი ქონსალთინგის მმართველი პარტნიორი ვახტანგ შურღაია საუბრობს იმ მნიშვნელოვან საკითხებზე, რომლებიც დარეგულირდა ახალი მოწესრიგებით.

ზემოხსენებული საკანონმდებლო ცვლილებების საყურადღებო შედეგს წარმოადგენს საქართველოს სისხლის სამართლის საპროცესო კოდექსში დამატებული XVII1 თავი, რომელიც შეეხება დაზარალებულის კომპენსაციას. შედეგად, სასამართლოს გამამტყუნებელი განაჩენით დაზარალებულის კომპენსაციის გადახდის ვალდებულება (თანმიმდევრობით) ეკისრებათ როგორც მსჯავრდებულს მის საკუთრებაში არსებული ქონებიდან, ისე - მსჯავრდებულის ახლო ნათესავს ან სხვა პირს, რომელმაც მსჯავრდებულისაგან მიიღო ამავე მუხლით გათვალისწინებული დანაშაულის შედეგად ქონება უსასყიდლოდ/საბაზრო ღირებულებაზე დაბალ ფასად ან სასყიდლით, როდესაც იგი დამნაშავედაა ცნობილი უკანონო შემოსავლის ლეგალიზაციისათვის.

მნიშვნელოვანია ის უზრუნველყოფის ღონისძიებები, რომლებიც ცვლილებების შედეგად შეიძლება იქნას გამოყენებული დაზარალებულის კომპენსაციის გადახდისათვის.სისხლის სამართლის საპროცესო კოდექსის თანახმად, ეს შეიძლება იყოს როგორც ყადაღა, ისე - მსჯავრდებულისათვის საქართველოდან გასვლის აკრძალვა 16 წლის ვადით. თუმცა, კანონმდებელმა გასვლის აკრძალვის გამოყენებისათვის დაადგინა ერთდროულად 3 აუცილებელი წინაპირობა: 

ა) დაზარალებული არ უნდა აცხადებდეს უარს მსჯავრდებულისათვის საქართველოდან გასვლის აკრძალვაზე;

ბ) მსჯავრდებული დამნაშავედ უნდა იყოს ცნობილი დიდი ოდენობით თაღლითობისთვის, დიდი ოდენობით ქონების მიღების მიზნით გამოძალვისათვის, დიდი ოდენობით მითვისების/გაფლანგვისათვის ან საპროცესო კოდექსის 1657 მუხლის 1-ელი ნაწილით გათვალისწინებული სხვა დანაშაულისათვის;

გ) მსჯავრდებული უნდა იყოს საქართველოს მოქალაქე ან სტატუსის მქონე მოქალაქეობის არმქონე პირი (მაგ. დროებითი ბინადრობის ნებართვის მქონე).

გასათვალისწინებელია, რომ დაზარალებულს სისხლის სამართლის კოდექსის ამ თავით გათვალისწინებული ღონისძიების გამოყენების მიუხედავად არ ეზღუდება ზიანის ანაზღაურების მოთხოვნის უფლება სამოქალაქო-სამართლებრივი წესით.

დამატებით, 2025 წლის 19 სექტემბრიდან ძალაში შევიდა საქართველოს სისხლის სამართლის კოდექსში დამატებული ახალი დანაშაული, რაც გულისხმობს მსჯავრდებულთან უკანონო გარიგების დადებას. კერძოდ, ისჯება როგორც მსჯავრდებულის მიერ, რომელსაც არ აუნაზღაურებია დაზარალებულისთვის მიყენებული ზიანი, 1 თვის განმავლობაში საშუალო მომხმარებლის საარსებო მინიმუმის ორმაგ ოდენობაზე (დღეის მდგომარეობით 460 ლარი) მეტი სარგებლის მიღება, ასევე -მისთვის ამგვარი სარგებლის გადაცემა. ეს წესი არ შეეხება მსჯავრდებულის მიერ საბანკო ანგარიშზე ელექტრონული ფორმით მიღებულ თანხას, მის სახელზე რეგისტრირებულ სატრანსპორტო საშუალებას, სასოფლო-სამეურნეო მანქანის დამხმარე ტექნიკურ საშუალებებს ან მის საკუთრებად რეგისტრირებულ უძრავ ქონებას.

ახალი საკანონმდებლო ცვლილებები აშკარად წარმოაჩენს სახელმწიფოს მკაცრ მიდგომას დაზარალებულთა ინტერესების დაცვის კუთხით. განსაკუთრებით საყურადღებოა სისხლისსამართლებრივი პასუხისმგებლობის დაკისრება პირისათვის იმ შემთხვევაშიც კი, როცა მსჯავრდებულმა მისგან მიიღო გარკვეული სარგებელი, მაგალითად, საჩუქრად გადასცეს „საშუალო მომხმარებლის“ საარსებო მინიმუმზე (დღეის მდგომარეობით 230 ლარი) მეტი ღირებულების ნივთი, მიუხედავად იმისა, რომ ასეთი ქმედება შეიძლება არ იყოს პირდაპირ კანონსაწინააღმდეგო ხასიათის ან ზიანის ანაზღაურების თავიდან აცილების მიზანით განხორციელებული.

news banner
ნინო ჭანტურია ავტორი
LIVE

დღის ტოპ 10 სიახლე











სხვა სიახლეები

ბიზნეს მრჩეველი
image სახელმწიფო შესყიდვებში ტენდერის შეწყვეტის საფუძვლები

20.10.2025.13:25

სახელმწიფო შესყიდვები ბიზნესის საქმიანობისათვის ერთ-ერთი საინტერესო მიმართულებაა, სადაც ეფექტური კონკურენცია და გამჭვირვალობა უნდა იყოს გარანტირებული. ელექტრონული ტენდერის შეწყვეტა ხშირად ხდება სხვადასხვა მიზეზის გამო. ასეთი გადაწყვეტილებები წარმოშობს დავებს, რის გამოც განსაკუთრებულ მნიშვნელობას იძენს დავების განხილვის საბჭოს პრაქტიკა. იურიდიული ფირმა ბი ვი ქონსალთინგის მმართველი პარტნიორი ვახტანგ შურღაია მიმოიხილავს ტენდერის შეწყვეტის საფუძვლებს და დავების განხილვის საბჭოს პრაქტიკას.

ელექტრონული ტენდერის შეწყვეტის სამართლებრივი საფუძვლები განსაზღვრულია „სახელმწიფო შესყიდვის შესახებ“ საქართველოს კანონით. კანონის მე-7 მუხლის თანახმად, შემსყიდველი ორგანიზაცია უფლებამოსილია, ელექტრონული ტენდერის შემთხვევებში ხელშეკრულების დადებამდე ნებისმიერ დროს შეწყვიტოს შესყიდვის პროცედურა, თუ ეს აუცილებელი გახდება მისგან დამოუკიდებელი და წინასწარ გაუთვალისწინებელი ობიექტური მიზეზებით, აგრეთვე საქართველოს სახელმწიფო ინტერესებიდან ან/და საზოგადოებრივი ინტერესებიდან გამომდინარე.

დავების განხილვის საბჭოს პრაქტიკის თანახმად, ელექტრონული ტენდერის შეწყვეტის საფუძველს არ წარმოადგენს მხოლოდ ზოგადი, ბუნდოვანი მითითება შეწყვეტის მიზანშეწონილობაზე. აუცილებელია, ყოველ კონკრეტულ შემთხვევაში შემსყიდველი ორგანიზაციის სატენდერო კომისიამ წარმოადგინოს დასაბუთებული ოქმი და მასში ასახოს მტკიცებულებები, რომლებიც ამართლებს ტენდერის შეწყვეტას.

მაგალითისათვის, პირობების შეცვლის მოტივით ტენდერის შეწყვეტა ხშირად ხდება იმ მიზეზით, რომ სატენდერო დოკუმენტაციის ჩანაწერები ურთიერთსაწინააღმდეგო დათქმას შეიცავენ. შესაბამისად, შეუძლებელი ხდება პრეტენდენტის შეფასება. დამატებით, ზოგიერთ შემთხვევაში სატენდერო პირობის ბუნდოვანებიდან/უზუსტობიდან გამომდინარე შესრულებას შეიძლება საფრთხე შეექმნას, რის გამოც შემსყიდველი წყვეტს ტენდერს.

დამატებით, ტენდერის შეწყვეტის საფუძველი შეიძლება გახდეს შეცვლილი გარემოებები, მაგალითად, როდესაც შემსყიდველს გამოცხადებული ტენდერით გათვალისწინებულ პროდუქტის ზუსტ ოდენობაზე ნაკლები სჭირდება მიმდინარე გარემოებების გათვალისწინებით. აღნიშნული არ შეეხება შემთხვევას, როდესაც სატენდერო დოკუმენტაცია შეიცავს პროდუქტის სავარაუდო ღირებულებას, რომლის დაზუსტებაც შემდგომ შესაძლებელია.

გარდა ამისა, ზოგჯერ შემსყიდველი ორგანიზაცია აგრეთვე აპელირებს ტენდერის გამოცხადების შემდგომ არასაკმარისი თანხების არსებობაზე შემდეგი წლის ბიუჯეტში. ზოგადად, აღნიშნული გარემოება არ არის საკმარისი ტენდერის შეწყვეტისათვის, ვინაიდან შეუძლებელია წინასწარ განსაზღვრა იმისა, გაიცემა თუ არა თანხმობა მომავალი წლის ბიუჯეტში აღნიშნული თანხების გამოყოფაზე. მაგალითისათვის, ერთ-ერთ გადაწყვეტილებაში დავების საბჭომ მიუთითა, რომ ოქმში წარმოდგენილი კომისიის მსჯელობა ელექტრონული ტენდერის გაგრძელებისათვის არასაკმარისი ბიუჯეტის არსებობის შესახებ არ შეიცავდა რაიმე სახის მითითებას სათანადო მტკიცებულებაზე, რომელიც ამ პოზიციის საფუძვლიანობას დაადასტურებდა.

შეწყვეტის დამატებითი საფუძველი გათვალისწინებულია „ელექტრონული ტენდერის ჩატარების წესის დამტკიცების შესახებ“ სახელმწიფო შესყიდვების სააგენტოს თავმჯდომარის 2017 წლის 14 ივნისის №12 ბრძანებითაც. აღნიშნული ბრძანების თანახმად, ყველაზე დაბალი წინადადების ფასის მქონე პრეტენდენტის დისკვალიფიკაციის შემთხვევაში შესაძლებელია ელექტრონული ტენდერის შეწყვეტა, თუ მომდევნო პრეტენდენტის წინადადების ფასი, ბაზარზე შეცვლილი გარემოებების შედეგად, მნიშვნელოვნად აღემატება ამ შესყიდვის ობიექტის საბაზრო ღირებულებას.

დავების განხილვის საბჭოს პრაქტიკის მიხედვით, ზემოხსენებული დათქმა შემსყიდველი ორგანიზაციის მიერ ტენდერის შეწყვეტის უფლებამოსილებას ერთმნიშვნელოვნად უკავშირებს ბაზარზე არსებული გარემოებების ცვლილებას. შესაბამისად, ყოველ კონკრეტულ შემთხვევაში აუცილებელია, დადგინდეს მომდევნო პრეტენდენტის წინადადების ფასი ბაზარზე შეცვლილი გარემოებების შედეგად მნიშვნელოვნად აღემატება თუ არა ამ შესყიდვის ობიექტის საბაზრო ღირებულებას. ასეთ დროს აუცილებელია შესაბამისი ბაზრის მოკვლევა. საკმარის საფუძველს არ წარმოადგენს მხოლოდ ვებ-გვერდზე განთავსებული ერთი დამოუკიდებელი ღირებულების მითითება შეცვლილი გარემოების დასადასტურებლად. ამავდროულად, აუცილებელია დასაბუთდეს, თუ რატომ არის შემსყიდველი ორგანიზაციისთვის მნიშვნელოვანი პრეტენდენტების სატენდერო წინადადებების ფასთა შორის არსებული სხვაობა.

დასკვნის სახით შეიძლება ითქვას, რომ ელექტრონული ტენდერის შეწყვეტა კანონმდებლობით გათვალისწინებულ კონკრეტულ შემთხვევებშია დასაშვები, თუმცა დავების განხილვის საბჭოს პრაქტიკა ნათლად აჩვენებს, რომ ასეთი გადაწყვეტილება უნდა იყოს სრულად დასაბუთებული და მტკიცებულებებით გამყარებული. წინააღმდეგ შემთხვევაში, მაღალია რისკი, რომ საბჭო მას დაუსაბუთებლად მიიჩნევს. შესაბამისად, როგორც შემსყიდველი ორგანიზაციებისთვის, ისე - პრეტენდენტებისთვის მნიშვნელოვანია, კარგად იცნობდნენ არა მხოლოდ „სახელმწიფო შესყიდვების შესახებ“ საქართველოს კანონის დათქმებს, არამედ საბჭოს გადაწყვეტილებებით ჩამოყალიბებულ პრაქტიკასაც. ეს ხელს უწყობს პროცესის გამჭვირვალობას, ამცირებს დავების ალბათობას და ქმნის უფრო სტაბილურ და პროგნოზირებად გარემოს ბიზნესისთვის.

საქართველოს ეკონომიკური ფორუმი

Powered by Business Insider Georgia

ვრცლად
economic forum

სიახლეების გამოწერა